Ajalugu
Kategooria: Tunnikavad
Väitlus ei ole üksnes võistluslik hobi, vaid ka meetod, mida on võimalik rakendada igas ainetunnis: nii argumenteerimine, info kriitiline analüüsimine kui ka avalik esinemine kuuluvad väitluse juurde. Eesti Väitlusselts on aegade jooksul loonud hulganisti väitlusmeetodile tuginevaid tunnikavasid, mille abil saavad aineõpetajad juhtida oma õpilasi enda mõtteid põhjalikumalt selgitama ning õpikaaslaste arvamusega arvestama.
Vali roll, kelle kohta lugemist jätkata:
Ajalugu sai täis!
Õpilased kordavad eelmisel õppeaastal ajalootunnis õpitut ja otsustavad, milline ajalooline isik neile kõige rohkem meeldis. Tund võib olla ka õppeaasta viimane tund, mis annab võimaluse teha järeldusi ja võtta kokku aasta jooksul õpitut. Tunnikava sobib õpilastele 7.–12. klassini.
Antiikkultuur
Õpilased uurivad erinevate antiikkultuuride leiukohti ning argumenteerivad teemadel, mis tekitavad ühiskonnas diskussiooni. Tunnikava on mõeldud 7.–9. klassidele.
Genotsiid 20. sajandil
Õpilased töötavad gruppides, et leida informatsiooni genotsiidide kohta 20. sajandil. Õpilased esitavad leitud info klassikaaslastele ning kasutavad näiteid, et tugevdada oma argumente. Tunnikava sobib 7.–9. klassi õpilastele.
II maailmasõda Aasia riikides
Õpilased kordavad iseseisvalt II maailmasõja materjali, võrreldes erinevate riikide olukordi Euroopas ja Aasias. Õpilased koostavad neile määratud riikide kohta gruppides esitlusi. Tunnikava sobib 10.–12. klassi õpilastele.
Mao Zedongi reformid Hiinas
Õpilased õpivad Mao Zedongi reformide kohta Hiinas, vaadates dokumentaalfilmi, tehes märkmeid ning leides olulist informatsiooni, mida õpilased on võimelised hiljem klassile esitama. Tunnikava on suunatud 10.–12. klassi õpilastele.
Napoleon ja tema aeg
Õpilased käituvad kui uurivad ajakirjanikud, kirjutades artiklit Napoleoni kohta. Õpilased püüavad mõista seoseid Napoleoni iseloomu ja tegude vahel. Tunnikava on mõeldud 7.–9. klassi õpilastele.
Raudne eesriie
Õpilased üritavad mõista raudse eesriidega kaasnevat elukorraldust ja liikumispiiranguid. Õpilased kujundavad enda arvamust antud teemal arvamuskaalude meetodit kasutades. Tunnikava on suunatud 10.–12. klassidele.
Tööstusrevolutsiooni tagajärjed
Õpilased arutlevad lapstööjõuga seonduvate probleemide ja põhjuste üle. Tunni eesmärk on jõuda konsensuseni, millal, kus ja miks on lapstööjõud vajalik. Õpilased kujundavad enda arvamuse küsimuse kohta kasutades arvamuskaalude meetodit. Tunnikava on suunatud 7.–9. klassidele.
Elu maal ja linnas
Õpilased osalevad grupiväitluses, et võrrelda elu maal ja linnas keskajal. Tunnikava sobib kasutamiseks gümnaasiumiastmes.
Valitsemisvormid uusajal
Õpilased simuleerivad poliitilist debatti, et analüüsida valitsemisvorme uusajal. Tunnikava sobib kasutamiseks gümnaasiumiastmes.
Sparta ja Ateena linnriigid
Teemat kokku võttev tund, kus õpilased koostavad argumente, et analüüsida elu Vana-Kreeka linnriikides. Tunnikava sobib kasutamiseks II ja III kooliastmes.
Salme viikingid
Õpilased kasutavad struktuurset kuulamist, et leida argumente. Tunnikava sobib kasutamiseks gümnaasiumiastmes.
Rooma elanikud
Õpilased kasutavad “õhupallimängu”, et kirjeldada erinevaid ühiskondlikke positsioone Roomas. Tunnikava sobib kasutamiseks II ja III kooliastmes.
Julius Caesar
Õpilased otsivad tõestusmaterjali Julius Caesari olulisuse kohta ajaloos. Tunnikava sobib kasutamiseks II ja III kooliastmes.
Rolli kohta sisu puudub.
Rolli kohta sisu puudub.