Ühiskonnaõpetus
Kategooria: Tunnikavad
Väitlus ei ole üksnes võistluslik hobi, vaid ka meetod, mida on võimalik rakendada igas ainetunnis: nii argumenteerimine, info kriitiline analüüsimine kui ka avalik esinemine kuuluvad väitluse juurde. Eesti Väitlusselts on aegade jooksul loonud hulganisti väitlusmeetodile tuginevaid tunnikavasid, mille abil saavad aineõpetajad juhtida oma õpilasi enda mõtteid põhjalikumalt selgitama ning õpikaaslaste arvamusega arvestama.
Vali roll, kelle kohta lugemist jätkata:
Perekond Smith
Õpilased analüüsivad argumenteeritult immigratsiooni mõjusid erinevatele osapooltele. Klassis tekkiva arutelu pinnalt saavad õpilased kuulde mitmetahulisi arvamusi ning seeläbi enda veendumusi põhjendada. Tunnikava sobib hästi nii II ja III kooliastmesse kui ka gümnaasiumiõpilastele.
Valimis-BINGO
Tunni eesmärk on süvenenult kuulata valimisväitlust. Aktiivse kuulamise abistamiseks tuleb täita klassikalise BINGO mängu formaadis universaalset töölehte ning leida ja markeerida kõik BINGO ruudud.
Suslikujaht
Tunni eesmärk on muuta valimisvõitluse jälgimine õpilastele kaasahaaravaks ja võistluslikuks, samal ajal kinnistades teadmisi KOV- ja riigitasandi pädevuste erinevustest. Selleks võistlevad õpilased, kes leiab valimisperioodil rohkem „suslikud“, jälgides kandidaatide, erakondade ja valimisliitude erinevaid avalikkusele suunatud sõnumeid ja kanaleid. Kes kogub rohkem suslikuid, ongi parim suslikukütt!
Argumendi moodustamine teemalehe alusel
Tunni eesmärk on lugeda leheküljelt tarkvalija.eu KOV ja hariduse teemalehte ning koostada teksti põhjal argumente.
Veebileht minuomavalitsus.ee koolitunnis
Tunni eesmärk on kaardistada õpilaste KOV muresid ja võrrelda õpilaste KOVi teiste samalaadsete kohalike omavalitsustega, kasutades www.minuomavalitsus.ee portaali. Tund annab grupitöö vormis võimaluse arutleda õpilastele südamelähedaste probleemide üle kohalikul tasandil, tegeleda info otsimise ja sünteesimisega ning analüüsida õpilaste KOVi võrreldaval skaalal.
Immigrandi algus uues riigis
Õpilased mõtestavad immigrandi esimesi kogemusi uues riigis. Tunnikava sobib hästi II kooliastme õpilastele.
Immigratsiooni põhjused kommide abil
Õpilased tutvuvad immigratsiooni peamiste tekkepõhjustega lihtsal ja mängulisel moel. Tunnikava sobib II ja III kooliastme õpilastele.
Ajude väljavool
Õpilased mõtlevad viisidele, kuidas immigratsioon mõjutab põgeniku lähteriiki, ning põhjustele, miks inimesed koduriigist välja rändavad. Tunnikava sobib kasutamiseks III kooliastmes ja gümnaasiumis.
Euroopa Parlament
Õpilased õpivad tundma Euroopa Parlamenti ja selle tööprotsessi minisimulatsioonis osalemise kaudu. Tunnikava sobib 10.–12. klassi õpilastele.
Neljas võim
Õpilased kasutavad sokraatilist meetodit, et paremini mõista ajakirjanduse rolli tänapäeva ühiskonnas. Tunnikava sobib 7.–9. klassi õpilastele.
Pluralism
Õpilased kasutavad väitlusmeetodit, et mõista pluralismi kontseptsiooni. Tunnikava sobib 7.–9. klassi õpilastele.
Seksuaalvähemused
Õpilased osalevad rollimängus, esindades poliitikuid LGBT-õigustega seondavas debatis. Tunnikava sobib 10.–12. klassi õpilastele.
Töö leidmine ja usulised erinevused
Õpilased analüüsivad noore moslemi tüdruku ja tema tööleidmisega seonduvaid probleeme, et arutleda riigi töötuspoliitika üle. Õpilased peavad leidma infot ja seda kontekstualiseerima arvestades usklikke erinevusi. Tunnikava sobib 10.–12. klassile.
Rolli kohta sisu puudub.
Rolli kohta sisu puudub.