Eesti keel ja kirjandus
Kategooria: Tunnikavad
Väitlus ei ole üksnes võistluslik hobi, vaid ka meetod, mida on võimalik rakendada igas ainetunnis: nii argumenteerimine, info kriitiline analüüsimine kui ka avalik esinemine kuuluvad väitluse juurde. Eesti Väitlusselts on aegade jooksul loonud hulganisti väitlusmeetodile tuginevaid tunnikavasid, mille abil saavad aineõpetajad juhtida oma õpilasi enda mõtteid põhjalikumalt selgitama ning õpikaaslaste arvamusega arvestama.
Vali roll, kelle kohta lugemist jätkata:
Riiulid ajavad üle!
Õpilased kasutavad kirjandusalaseid teadmisi, et võrrelda ja hinnata eri teoste väärtust. Tunnikava sobib hästi 7.–12. klassi õpilastele.
Poliitiliste väidete analüüs. Väitja taust
Tunni eesmärk on selgitada õpilastele, kuidas poliitikute või ekspertide väidete usaldusväärsuse hindamisel mängib olulist rolli ka nende taust, sh. poliitiline maailmavaade, positsioon ja erialalised teadmised. Samuti aitab poliitikute parem tundmine kaasa õpilaste enda võimele valimiste ajal kirevas meediamaastikus navigeerida ning võib ka tõsta põnevust poliitika osas, sh. võimestada noori ka ise poliitikast huvituma ja sellega tegeleda. Tunnikava sobib 7.–12. klassi õpilastele.
Poliitiliste väidete analüüs. Väidete tugevus
Tunni eesmärk on õppida hindama poliitikute tehtud väiteid ning nende tehtud argumentide loogilisust ja tugevust. Tunnikava sobib 10.–12. klassile.
Poliitiliste väidete analüüs. Iseseisev faktikontroll
Õpilased tutvuvad faktiväidetega ning õpivad, kuidas fakte iseseisvalt kontrollida ja analüüsida. Tunnikava sobib 7.–12. klassile.
Armastus kirjanduses
Õpilased loevad Shakespeare’i raamatut “Romeo ja Julia” või mõnd muud teost, mille keskmes on armastuslugu, ning väitlevad selle üle, miks armastusest nii palju raamatuid kirjutatakse. Seeläbi arendavad õpilased avaliku esinemise ja argumenteerimise oskuseid. Tunnikava sobib 7.–12. klassi õpilastele.
Paberraamatud vs e-raamatud
Õpilased võrdlevad e-lugereid ja tavalisi paberraamatuid ning üritavad leida eeliseid ja puuduseid mõlema puhul. Seda tehes loevad õpilased ka ühte raamatut ning õpivad tundma selle omadusi, hoolimata sellest, kas see on paberil või mitte. Tunnikava sobib 7.–9. klassile.
Lugemisülesanne – abivajajad
Tunni eesmärk on lugeda KOV ja abivajajate teemalehte ning vastata teksti põhjal küsimustele. Tunnikava sobib 10.–12. klassi õpilastele.
Lugemisülesanne – tervis
Tunni eesmärk on lugeda KOV ja tervise teemalehte ning vastata teksti põhjal küsimustele. Tunnikava sobib 10.–12. klassi õpilastele.
Lugemisülesanne – haridus
Tunni eesmärk on lugeda KOV ja hariduse teemalehte ning vastata teksti põhjal küsimustele. Tunnikava sobib 10.–12. klassi õpilastele.
Stiiliküsimused arutlevas kirjandis
Tunnikava läheb kokku kursuste “Praktiline eesti keel I ja II”, “Teksti keel ja stiil” õpiväljunditega, kuid seda võib kasutada ka teiste kursuste raames. Tunnikava sobib kasutamiseks gümnaasiumiastmes.
Eesti keele õppimise teemaline arutelu
Kui lihtne või keeruline on õppida eesti keelt inimesel, kelle jaoks see pole emakeel? Tunnikava pöörab küsimusele tähelepanu ning suunab õpilasi mõtlema erinevatele eesti keele või laiemalt võõrkeeleõppega seotud murekohtadele. Tunnikava sobib kasutamiseks II kooliastmes.
Pärimuskultuuri hoidmine
Tunnikava sobib kursuse “Pärimus ja kirjandus” juurde ning aitab kokku võtta kursuse jooksul käsitletud teoseid. Tunnikava sobib kasutamiseks gümnaasiumiastmes.
Kirjakeel ja argikeel
Õpilased arutavad argumendi mudeli toel üksteisega keelenormingute ning eri suhtlusolukorda sobivate registrite üle. Tunnikava sobib kasutamiseks II kooliastmes.
Filmižanrid
Ühise arutelu kaudu mõtlevad õpilased täpsemalt filmile kui kunstiliigile, jagades oma arvamusi ning kogemusi. Tunnikava sobib kasutamiseks II kooliastmes.
Argumentide osad arvamuslugudes
Tunnikava läheb kokku kursuste “Teksti keel ja stiil”, “Praktiline eesti keel I ja II”, “Meedia ja mõjutamine” õpiväljunditega, kuid seda võib kasutada ka teiste kursuste raames. Tunnikava sobib kasutamiseks gümnaasiumiastmes.
Ajakirjandusartikli lähilugemine
Õpilased tutvuvad erinevate arvamusavaldustega seoses kultuuritöötajate palkade ning kultuurivaldkonna rahastamisega, tuues esile tekstides leitud tugevused ja nõrkused. Tunnikava sobib kasutamiseks III kooliastmes ja gümnaasiumiastmes.
Rolli kohta sisu puudub.
Rolli kohta sisu puudub.