Tagasi üles
Meediapädevus - Eesti Väitlusselts

Meediapädevus

Kategooria: Tunnikavad


Väitlus ei ole üksnes võistluslik hobi, vaid ka meetod, mida on võimalik rakendada igas ainetunnis: nii argumenteerimine, info kriitiline analüüsimine kui ka avalik esinemine kuuluvad väitluse juurde. Eesti Väitlusselts on aegade jooksul loonud hulganisti väitlusmeetodile tuginevaid tunnikavasid, mille abil saavad aineõpetajad juhtida oma õpilasi enda mõtteid põhjalikumalt selgitama ning õpikaaslaste arvamusega arvestama.

Vali roll, kelle kohta lugemist jätkata:

Allikakriitilisus ja viitamine

Allikakriitilisus on vajalik oskus nii meediatarbimisel kui ka akadeemilises kirjutamises. Õpilased õpivad hindama allikate usaldusväärsust ning viitamise põhimõtteid. Tunnikava on sobilik gümnaasiumiastme õpilastele.

 

Allikakriitilisus ja viitamine

Autori taust

Meedias esinevate väidete taga on enamasti autor, kes neid väiteid esindab. Autori taust võib mängida olulist rolli väite usaldusväärsuse ja kallutatuse hindamisel. Tunni käigus õpivad õpilased uurima autori tausta ja tegema sellest järeldusi enda meediatarbimise harjumuste kohta. Tunnikava sobib III kooliastme ja gümnaasiumiastme õpilastele.

 

Autori taust

Keeleline ja visuaalne mõjutamine – klikimagnetid

Meediatekstid ei ole alati kirjutatud objektiivselt: ajakirjanikel või meediaväljaannetel võib olla soov lugeja arvamust kindlas suunas kallutada. Tunnis tutvuvad õpilased sellega, mis on klikimagnet ning kuidas klikkide kogumise eesmärgil kirjutatud artiklid lugejat keeleliste ja visuaalsete vahenditega mõjutavad. Tunnikava sobib III kooliastme ja gümnaasiumiastme õpilastele.

 

Keeleline ja visuaalne mõjutamine – klikimagnetid

Keeleline ja visuaalne mõjutamine – tekstianalüüs

Meediatekstid ei ole alati kirjutatud objektiivselt: ajakirjanikel või meediaväljaannetel võib olla soov lugeja arvamust kindlas suunas kallutada. Tunnis õpivad õpilased keelelist ja visuaalset mõjutamist märkama, et meediat edaspidi teadlikumalt tarbida. Tunnikava sobib III kooliastme ja gümnaasiumiastme õpilastele.

 

Keeleline ja visuaalne mõjutamine – tekstianalüüs

Meedia omandivormid ja kallutatus

Iga sündmus ei leia meedias kajastust, teised on jällegi nädalaid või isegi kuid tähelepanu keskmes. Tunni jooksul tutvuvad õpilased erinevate meediaväljaannete ning nende omandivormiga ning arutavad seejärel, milliseid sündmuseid ja miks need platvormid kajastama peaksid.

 

Meedia omandivorm ja kallutatus

Meediatüübid ja -žanrid

Õpilased loovad ise meediasisu, et paremini mõista iga tüübi eripärasid ning meediaväljaannete tööprotsesse. Tunnikava sobib III kooliastme ja gümnaasiumiastme õpilastele.

 

Meediatüübid ja -žanrid

Sotsiaalmeedia ja algoritm

Õpilased hindavad kriitiliselt algoritmide ja sotsiaalmeedia mõju ühiskonnale. Tunnikava sobib III kooliastme ja gümnaasiumiastme õpilastele.

 

Sotsiaalmeedia ja algoritm

Tajuvead

Õpilased analüüsivad enda meediakäitumist ning saavad teada, kuidas tajuvead võivad kallutada nende arvamusi maailma ja ühiskonna kohta. Tunnikava sobib gümnaasiumiastme õpilastele.

 

Tajuvead

Algoritmid

Õpilased tutvuvad algoritmide tööpõhimõtete ning mõjuga sotsiaalmeedias ja internetis. Tunnikava sobib 9.–12. klassi õpilastele.

Algoritmid

Algoritmid RU

Digitaalhügieen

Õpilased analüüsivad tehnoloogia mõju inimestele ning otsivad viise, kuidas oleks võimalik seda vähendada. Tunnikava sobib 9.–12. klassile.

Digitaalhügieen

Digitaalhügieen RU

Digitaalne heaolu

Õpilased tutvuvad mõistega “võltsõnnelikkus” ning muutuvad teadlikumaks eri viisidest, kuidas tegelikkust sotsiaalmeedias kujutatakse. Tunnikava sobib 7.–12. klassi õpilastele.

Digitaalne heaolu

Digitaalne heaolu RU

Eelarvamused

Õpilased harjutavad oskust märgata enda eelarvamusi ning mõtlevad üheskoos, kuidas vähendada eelarvamuste rolli otsuste langetamisel. Tunnikava sobib 9.–12. klassi õpilastele.

Eelarvamused

Eelarvamused RU

Fakt ja arvamus

Õpilased arendavad oma oskust eristada fakti arvamusest. Tunnikava sobib 9.–12. klassi õpilastele.

Fakt ja arvamus

Fakt ja arvamus RU

Fotode usaldusväärsus

Õpilased analüüsivad fotode usaldusväärsust ning visuaalse materjali rolli meie veenmisel ning mõjutamisel. TUnnikava sobib 9.–12. klassi õpilastele.

Fotode usaldusväärsus

Fotode usaldusväärsus RU

Fotode usaldusväärsus – esitlus

Fotode usaldusväärsus – esitlus RU

Meedia funktsioonid

Õpilased saavad ülevaate meedia erinevatest funktsioonidest. Tunnikava sobib 9.–12. klassi õpilastele.

Meedia funktsioonid

Meedia funktsioonid RU

Meedia ja tegelikkus

Õpilased tajuvad meedia rolli spordialade maine kujundajana. Tunnikava sobib 9.–12. klassi õpilastele.

Meedia ja tegelikkus

Meedia ja tegelikkus RU

Meedia ja tegelikkus – esitlus

Meedia ja tegelikkus – esitlus RU

Pildi analüüs – tableau vivante

Õpilased kogevad ajaloosündmust lähedasemal ja isiklikumal viisil, mõistes seeläbi täpsemalt eri piltidel kujutatud infot. Tunnikava sobib 9.–12. klassi õpilastele.

Pildi analüüs – tableau vivante

Pildi analüüs – tableau vivante RU

Sotsiaalmeedia emotsionaalne mõju

Õpilased analüüsivad, kuidas igapäevane sotsiaalmeedia tarbimine taju ja emotsioone mõjutab. Tunnikava sobib 10.–12. klassi õpilastele.

Sotsiaalmeedia emotsionaalne mõju

Sotsiaalmeedia emotsionaalne mõju RU

Suunamudijad

Õpilased tutvuvad suunamudijate rolliga sotsiaalmeedias ning harjutavad, kuidas suunamudija avaldatud informatsiooni kriitiliselt hinnata. Tunnikava sobib 9.–12. klassi õpilastele.

Suunamudijad

Suunamudijad RU

Tehisintellekti vastutustundlik kasutamine

Õpilased loovad tehisintellekti antud sisendi põhjal omanäolisi koomikseid. Tunnikava sobib 9.–12. klassi õpilastele.

Tehisintellekti vastutustundlik kasutamine

Tehisintellekti vastutustundlik kasutamine RU

Tehisintellekti eetiline kasutamine essee kirjutamiseks

Õpilased rakendavad tekstirobotit teksti kirjutamisel ning otsivad viise, kuidas tehisintellekti tööd täiendada. Tunnikava sobib 9.–12. klassi õpilastele.

Tehisintellekti eetiline kasutamine essee kirjutamiseks

Tehisintellekti eetiline kasutamine essee kirjutamiseks RU

Terviseuudised

Õpilased arendavad oskust eristada tõenduspõhist informatsiooni ebausaldusväärsest teabest ning võimet otsida vajadusel juurde täiendavat infot, et jõuda selgusele. Tunnikava sobib 9.–12. klassi õpilastele.

Terviseuudised

Terviseuudised RU

Väärinfo ja veenmine

Õpilased harjutavad oma oskust tunda ära levinud mõjutamisvõtteid. Tunnikava sobib 9.–12. klassile.

Väärinfo ja veenmine

Väärinfo ja veenmine RU

Ühine keel

Õpilased mõistavad eri stiilivõtete kasutamise mõju ning õpivad edastama oma sõnumit mitmes erinevas stiilis. Tunnikava sobib 9.–12. klassile.

Ühine keel

Ühine keel RU

Rolli kohta sisu puudub.

Rolli kohta sisu puudub.