Meediapädevus
Kategooria: Tunnikavad
Väitlus ei ole üksnes võistluslik hobi, vaid ka meetod, mida on võimalik rakendada igas ainetunnis: nii argumenteerimine, info kriitiline analüüsimine kui ka avalik esinemine kuuluvad väitluse juurde. Eesti Väitlusselts on aegade jooksul loonud hulganisti väitlusmeetodile tuginevaid tunnikavasid, mille abil saavad aineõpetajad juhtida oma õpilasi enda mõtteid põhjalikumalt selgitama ning õpikaaslaste arvamusega arvestama.
Vali roll, kelle kohta lugemist jätkata:
Allikakriitilisus ja viitamine
Allikakriitilisus on vajalik oskus nii meediatarbimisel kui ka akadeemilises kirjutamises. Õpilased õpivad hindama allikate usaldusväärsust ning viitamise põhimõtteid. Tunnikava on sobilik gümnaasiumiastme õpilastele.
Autori taust
Meedias esinevate väidete taga on enamasti autor, kes neid väiteid esindab. Autori taust võib mängida olulist rolli väite usaldusväärsuse ja kallutatuse hindamisel. Tunni käigus õpivad õpilased uurima autori tausta ja tegema sellest järeldusi enda meediatarbimise harjumuste kohta. Tunnikava sobib III kooliastme ja gümnaasiumiastme õpilastele.
Keeleline ja visuaalne mõjutamine – klikimagnetid
Meediatekstid ei ole alati kirjutatud objektiivselt: ajakirjanikel või meediaväljaannetel võib olla soov lugeja arvamust kindlas suunas kallutada. Tunnis tutvuvad õpilased sellega, mis on klikimagnet ning kuidas klikkide kogumise eesmärgil kirjutatud artiklid lugejat keeleliste ja visuaalsete vahenditega mõjutavad. Tunnikava sobib III kooliastme ja gümnaasiumiastme õpilastele.
Keeleline ja visuaalne mõjutamine – tekstianalüüs
Meediatekstid ei ole alati kirjutatud objektiivselt: ajakirjanikel või meediaväljaannetel võib olla soov lugeja arvamust kindlas suunas kallutada. Tunnis õpivad õpilased keelelist ja visuaalset mõjutamist märkama, et meediat edaspidi teadlikumalt tarbida. Tunnikava sobib III kooliastme ja gümnaasiumiastme õpilastele.
Meedia omandivormid ja kallutatus
Iga sündmus ei leia meedias kajastust, teised on jällegi nädalaid või isegi kuid tähelepanu keskmes. Tunni jooksul tutvuvad õpilased erinevate meediaväljaannete ning nende omandivormiga ning arutavad seejärel, milliseid sündmuseid ja miks need platvormid kajastama peaksid.
Meediatüübid ja -žanrid
Õpilased loovad ise meediasisu, et paremini mõista iga tüübi eripärasid ning meediaväljaannete tööprotsesse. Tunnikava sobib III kooliastme ja gümnaasiumiastme õpilastele.
Sotsiaalmeedia ja algoritm
Õpilased hindavad kriitiliselt algoritmide ja sotsiaalmeedia mõju ühiskonnale. Tunnikava sobib III kooliastme ja gümnaasiumiastme õpilastele.
Tajuvead
Õpilased analüüsivad enda meediakäitumist ning saavad teada, kuidas tajuvead võivad kallutada nende arvamusi maailma ja ühiskonna kohta. Tunnikava sobib gümnaasiumiastme õpilastele.
Algoritmid
Õpilased tutvuvad algoritmide tööpõhimõtete ning mõjuga sotsiaalmeedias ja internetis. Tunnikava sobib 9.–12. klassi õpilastele.
Digitaalhügieen
Õpilased analüüsivad tehnoloogia mõju inimestele ning otsivad viise, kuidas oleks võimalik seda vähendada. Tunnikava sobib 9.–12. klassile.
Digitaalne heaolu
Õpilased tutvuvad mõistega “võltsõnnelikkus” ning muutuvad teadlikumaks eri viisidest, kuidas tegelikkust sotsiaalmeedias kujutatakse. Tunnikava sobib 7.–12. klassi õpilastele.
Eelarvamused
Õpilased harjutavad oskust märgata enda eelarvamusi ning mõtlevad üheskoos, kuidas vähendada eelarvamuste rolli otsuste langetamisel. Tunnikava sobib 9.–12. klassi õpilastele.
Fakt ja arvamus
Õpilased arendavad oma oskust eristada fakti arvamusest. Tunnikava sobib 9.–12. klassi õpilastele.
Fotode usaldusväärsus
Õpilased analüüsivad fotode usaldusväärsust ning visuaalse materjali rolli meie veenmisel ning mõjutamisel. TUnnikava sobib 9.–12. klassi õpilastele.
Meedia funktsioonid
Õpilased saavad ülevaate meedia erinevatest funktsioonidest. Tunnikava sobib 9.–12. klassi õpilastele.
Meedia ja tegelikkus
Õpilased tajuvad meedia rolli spordialade maine kujundajana. Tunnikava sobib 9.–12. klassi õpilastele.
Pildi analüüs – tableau vivante
Õpilased kogevad ajaloosündmust lähedasemal ja isiklikumal viisil, mõistes seeläbi täpsemalt eri piltidel kujutatud infot. Tunnikava sobib 9.–12. klassi õpilastele.
Sotsiaalmeedia emotsionaalne mõju
Õpilased analüüsivad, kuidas igapäevane sotsiaalmeedia tarbimine taju ja emotsioone mõjutab. Tunnikava sobib 10.–12. klassi õpilastele.
Suunamudijad
Õpilased tutvuvad suunamudijate rolliga sotsiaalmeedias ning harjutavad, kuidas suunamudija avaldatud informatsiooni kriitiliselt hinnata. Tunnikava sobib 9.–12. klassi õpilastele.
Tehisintellekti vastutustundlik kasutamine
Õpilased loovad tehisintellekti antud sisendi põhjal omanäolisi koomikseid. Tunnikava sobib 9.–12. klassi õpilastele.
Tehisintellekti eetiline kasutamine essee kirjutamiseks
Õpilased rakendavad tekstirobotit teksti kirjutamisel ning otsivad viise, kuidas tehisintellekti tööd täiendada. Tunnikava sobib 9.–12. klassi õpilastele.
Terviseuudised
Õpilased arendavad oskust eristada tõenduspõhist informatsiooni ebausaldusväärsest teabest ning võimet otsida vajadusel juurde täiendavat infot, et jõuda selgusele. Tunnikava sobib 9.–12. klassi õpilastele.
Väärinfo ja veenmine
Õpilased harjutavad oma oskust tunda ära levinud mõjutamisvõtteid. Tunnikava sobib 9.–12. klassile.
Ühine keel
Õpilased mõistavad eri stiilivõtete kasutamise mõju ning õpivad edastama oma sõnumit mitmes erinevas stiilis. Tunnikava sobib 9.–12. klassile.
Rolli kohta sisu puudub.
Rolli kohta sisu puudub.